tirsdag 10. mars 2009

Film "Mitt liv som hund"


Blogg leksa denne gangen var å analysere filmen ”Mitt liv som hund”. Jeg var ikke til stede da vi så filmen på skolen, men fikk mitt eget inntrykk da jeg så den for meg selv en dag etter skolen. Inntrykket mitt tror jeg kanskje kan bli litt forskjellig fra de andre da jeg så den seint på kvelden, alene og med litt andre forventninger enn det de andre hadde.


Filmen ”Mitt liv som hund” er regissert av Lasse Hallström, og ble gitt ut på 80-tallet, nærmere bestemt 1985. Handlingen i denne filmen baseres på boken, med samme navn som filmen og hele handlingen foregår i Sverige. Filmen handler om Ingemar sitt liv og hvordan det utvikler seg. Han har en syk mor, og det er samtidig ikke lett for henne å kontrollere Ingemar, og broren Erik. Selve handlingen baseres på at Ingemar blir sendt til Småland, moren hans klarte ikke lenger ta vare på han og slektningene tok over arbeidet med å passe på han. Ingemar har det tøft, han prøver å komme nærmere moren sin, men kommer aldri helt innpå henne, og for å komme igjennom dagen har han en regel. "Man måste jämföra!", på norsk betyr det at hver gang han opplever noe trist, eller noe negativt, tenker han på noe som er verre enn det som skjer der og da.

I filmen møter vi mange personer, og flere enn de tre som bodde sammen i Stockholm, møter vi Saga, Berit, Unni, herr og fru Sandberg, Gunnar og noen til. Kronologien i filmen er så å si helt kronologisk, med et unntak, frampeket i starten av filmen.

Det er for det meste dynamiske karakterer i denne filmen. Karakterene i filmen tilpasser seg hele tiden handlingen og endres gjennom aldring og opplevelser. Et eksempel på utvikling er Ingemars venninne Saga. Hun starter som en guttejente men ender opp som en skikkelig dame på slutten av filmen. Det er flere en Saga som utvikler seg gjennom filmen, og de påvirker hverandre. Men mest av alt tror jeg Saga er den som påvirker Ingemar mest i sin utvikling. Noe jeg tror er brukt for å fange seernes oppmerksomhet, er personifiseringen, hvordan de ulike menneskene er introdusert i selve handlingen i filmen skiller seg fra andre filmer jeg har sett og følte det fanget oppmerksomheten min ganske fort.

Handlingen i filmen er splittet mellom Småland og Stockholm i årene rundt 1950. Filmen skildrer ikke et spesielt miljø, men litt av to. Bylivet i Stockholm og bonde livet i Småland. Det er en forskjell i det sosiale livet, men det tror jeg er positivt for oppveksten til Ingemar. Det er ingen bestemt stemning filmen gir uttrykk for, men veksler hele tiden. De filmatiske aspektene ved filmen tenkte jeg ikke så veldig mye over da jeg så filmen. Men et inntrykk jeg fikk var at filmen hele tiden gav en oversikt over hva som skjedde og hvem det handlet om i de ulike delene av filmen. Av andre filmatiske virkemidler jeg la merke til var kontrastene i filmen. Årstidene, møtene mellom folk, og hvordan følelsene ble utrykt gjennom et bilde.

Filmens tittel er som tidligere nevnt ”Mitt liv som hund”, og det tror jeg har en sammenheng med hvordan Ingemar blir behandlet. Hvordan han blir behandlet tror jeg er sammenheng med hvordan en vanlig hund blir behandlet. Han reiser mellom moren og slektningene, noe som kan sammenlignes med å være hund i skytteltrafikk mellom kennelen og hjemmet. Budskapet i filmen tror jeg prøver å si at omsorg er viktig, det er viktig for alle. Enten å gi eller få, men det som er litt spesielt med denne filmen er at det prøver å fortelle deg at det ikke alltid like nødvendig med omsorg, skape et mer nyansert forhold om når og hvorfor omsorg er viktig.

Bilde hentet fra: http://www.bergen-filmklubb.no/images/Mitt-liv-som-hund-2.jpg

Lite klipp fra Youtube


Ingen kommentarer: