onsdag 4. februar 2009

Tidløs...

Jeg har valgt sangen ”Tidløs” av Postgirobygget som ble utgitt i 2007. Det er mange årsaker til hvorfor jeg valgte nettopp denne sangen, men hovedsakelig fordi jeg har hørt sangen veldig mange ganger. Men jeg valgte denne sangen også fordi en slik bloggoppgave som dette spør etter et fornuftig svar, og da er det nødvendig men en fornuftig sang.

Hovedpersonen er en kar som jobber for mye, og ikke får tid til det han egentlig ville. Bli rik og berømt, og bli ”..og skinne som en stjerne på alle fester..” som de synger i sangen. Hele sangen baseres på verdier, penge verdier. Av andre verdier handler det om det å innese at penger ikke er alt her i verden, men frihet, familie osv. er viktige verdier her i verden.

”… men jeg ble liggende på været sånn som seilerne…” i denne setningen forventes det at en vet hva det å bli liggende på været betyr. Og fordi av dere som ikke vet det betyr det å vente til stormen er over. Rim har også sangtekst forfatteren klart å rote inn i denne teksten uten at jeg selv klarte å høre det, men trengte sangteksten foran meg. ”..og skinne som en stjerne på alle fester..” den samme setningen kommer igjen og igjen her i denne teksten akkurat som i sangen. Setningen er et språklig bilde på det å være populær, og som sagt er det også hovedemnet i sangen.

Ikke bare kritiserer denne sangen samfunnet og hvordan det har blitt et materialistisk samfunn, men det er også god sammenheng mellom sang og tekst. Alt i alt er dette en fullkommen sommerlåt, kritiker og rett og sett god musikk.


Her finner du sangteksten, her og fant jeg bildet

Ingen kommentarer: