tirsdag 14. oktober 2008

Nynorsk

Nynorsk, den ”lille” delen av norskfaget vi oppdaget på ungdomskolen. Det å skrive på nynorsk er en utfordring. Mange av de samme ordene som på bokmål, men de bøyes ikke likt. Også er det jo alle disse ordene som skrives helt annerledes en de utales, og på toppen av det hele er det jo en hel haug med ord vi aldri har hørt!

Allikevel føler jeg at jeg har god kontroll på nynorsken, jeg har begynt å få en viss forståelse for hva det dreier seg om, og jeg har begynt å få kontroll på grammatikken. Jeg har begynt å få et betydelig ordforråd, og jeg har opparbeidet et relativt godt øre for faget.

MEN! Så er det de elementære feilene som har kommet tilbake. Før sommerferien hadde jeg god kontroll på dem, men det har jeg tydeligvis lagt igjen et eller annet sted. Heldigvis tror jeg ikke det skal bli så vanskelig å lære seg dem igjen.

1 kommentar:

Håvard Strande Dahl sa...

Bra innlegg om nynorskerfaringene dine dette. Jeg er enig med deg om hva som er vanskelig med nynorsk og at det ikke er så alt for vanskelig som alle skal ha det til. Well done!